ילדים, אסור לוותר על ארוחת בוקר

בוקר, הילדים קמים באיטיות, לא אוכלים ארוחת בוקר וממהרים לבית הספר. במקרה הטוב הם יחטפו בארוחת עשר סנדביץ' ביתי, במקרה הרע הם יקנו חטיפים בקיוסק בית הספר. כשמוותרים על ארוחת בוקר, התוצאה היא השמנה.
מאת אורנה לוי
| 27/08/2010 |
צפיות: 7,289
השמנת יתר בקרב ילדים היא מגפה בארה"ב, השמנה בילדות ממשיכה גם לבגרות ומגבירה את הסיכון למחלות כרוניות שמופיעות בעיקר באוכלוסיה הסובלת מעודף משקל או השמנת יתר. ויתור על ארוחת הבוקר מקושר למדדי השמנה גבוהים יותר בילדים ובמתבגרים וזה יותר נפוץ היום מאשר בעבר בקבוצת גיל זו.

ארוחת בוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום, בחלקה בגלל התועלת התזונתית, ילדים שמוותרים על ארוחת בוקר הם בעלי צריכת רכיבים נמוכה יותר של ויטמין A, E, C, B6 ו- B12. כמו גם של פולאט, ברזל סידן, זרחן, מגנזיום, אשלגן וסיבים תזונתיים. ילדים שמוותרים על ארוחת בוקר הם בעלי פחות סיכוי להגיע לצריכה היומית המומלצת של קבוצות מזון כמו ירקות ופירות.

למידע נוסף בנושא ילדים וארוחת בוקר היכנסו לפורומים:
פורום הורים ומתבגרים, גיל ההתבגרות
פורום חיסונים לילדים, מחלות זיהומיות
פורום רפואת ילדים, מחלות ילדים
פורום רפואת שיניים לילדים
פורום תזונת ילדים, השמנת ילדים

במחקר שנערך לאחרונה נבדקה השפעת ויתור על ארוחת בוקר או צריכת ארוחת בוקר מסוגים שונים על מדדים שונים בקרב ילדים ובקרב בני גיל ההתבגרות בארה"ב.

מטרת המחקר הייתה לבחון את הקשר בין ויתור על ארוחת בוקר או צריכה של ארוחות בוקר מסוגים שונים לצריכת רכיבים, התאמת רכיבים ומצב השמנת יתר בקרב ילדים.לצורך המחקר נבדקו ילדים בגילאים תשע עד 13 (4,320 ילדים) ומתבגרים בגילאי 18-14 (5,339 ילדים) באמצעות מידע רוחבי מהסקר הלאומי לבריאות ותזונה שנערך בין השנים 1999 ל-2006 בארה"ב.

בנתונים ששוקללו לצורך המחקר הילדים דיווחו בעצמם על הרגלי צריכת ארוחת בוקר. בנוסף, החוקרים השתמשו בשאלון תזונתי של 24 שעות על מנת להעריך את צריכת הרכיבים. התבצעה הערכת יחס התאמת הרכיבים למיקרונוטריאנטים (ע"פ ההמלצות) ולאינדקס אנתרופומטרי, נמדדו גובה, משקל והיקף מותניים של כל הנבדקים. נבדקו משתנים בין כאלו שמוותרים על ארוחת הבוקר, אלו שאוכלים דגני בוקר וצרכני ארוחות בוקר אחרות.

נבדקים שלא צרכו כל מזון ומשקה מלבד מים בארוחת בוקר נחשבו כ"מוותרים על ארוחת הבוקר", ב"צרכני דגני הבוקר" הוגדרו גם כאלו שאכלו או שתו דברים נוספים מלבד דגני בוקר במסגרת ארוחת הבוקר. ו"בארוחות בוקר אחרות" הוגדרו אלו שצרכו מזונות או משקאות אחרים בארוחת הבוקר.

תוצאות המחקר

20% מהילדים ו- 31.5% מהמתבגרים וויתרו על ארוחת הבוקר.

35.9% מהילדים ו- 25.4% מהמתבגרים צרכו דגני בוקר, באוכלוסיה זו הייתה צריכה נמוכה יותר של סך שומן וכולסטרול וצריכה גבוהה יותר של פחמימות, סיבים, וחלק מהמיקרו-נוטריאנטים לעומת האוכלוסייה של אלו שויתרו על ארוחת הבוקר ואלו שצרכו ארוחות בוקר אחרות.

לצרכני דגני הבוקר היה יחס התאמת הרכיבים הגבוהה ביותר ואצל אלו שמוותרים על ארוחת בוקר הנמוך ביותר.

לילדים ומתבגרים שמוותרים על ארוחת הבוקר היה BMI יותר גבוהה והיקף מותניים גדול יותר לעומת אלו שאוכלים דגני בוקר וצרכני ארוחות בוקר אחרות.

למאמרים נוספים על ארוחת בוקר, ילדים ועוד:
תזונה נכונה לילדים החוזרים לבי"ס
תזונת ילדים: מה לתת לילד לבית הספר?
ארוחת בוקר מזינה, ככה פותחים את היום
כיצד להטמיע בילדים הרגלי אכילה נכונים?
ילדים שאוכלים ארוחת בוקר - רזים יותר

השמנת יתר (BMI באחוזון 95 ומעלה) הייתה גבוהה יותר בקרב אלו שמוותרים על ארוחת בוקר לעומת צרכני דגני הבוקר ואצל מתבגרים בלבד. השמנת יתר הייתה נפוצה יותר בקרב אלו שאוכלים ארוחות בוקר אחרות לעומת צרכני דגני הבוקר.

מסקנות המחקר
בקרב ילדים ובקרב מתבגרים אמריקאים לצרכני דגני בוקר היו פרופיל צריכת נוטריאנטים ומדדי השמנה עדיפים על אלו שמוותרים על ארוחת בוקר או כאלו שצורכים ארוחות בוקר אחרות.

דרג עד כמה מאמר זה עזר לך

עזר מאד

עזר

טוב

עזר קצת

לא עזר


* המידע המופיע כאן אינו מהווה המלצה לנקיטת הליך רפואי כזה או אחר. כל המסתמך על המידע המוצג עושה זאת על אחריותו בלבד. הגלישה בכפוף לתנאי השימוש באתר